A gyártók miért nem alkalmazzák a chiptuningot ?
Mert az autógyártók autót gyártanak, nem tuningot. J
Ez egy összetett kérdés. Részint technikai, valamint egyéb okai vannak.
Technikai okok:
Egy autógyárnak mikor elkezdi egy típusának fejlesztését és sorozatgyártását, nagyon sok kompromisszumot kell kötnie az üzemanyag takarékosság, a teljesítmény, a vezethetőség, tartósság, szélsőséges körülmények közti üzem
és napjaink legfontosabb kérdése a környezetszennyezés figyelembevételével.
Fontos szempontok továbbá az üzemanyag minősége, autó várható fenntartási költsége, működtetés körülményei, stb…
A fejlesztés költségei szabottak, azért hogy piacképes autót készíthessenek.
A Fejlesztői munka során inkább arra összpontosítanak, hogy az autó minden körülmények közt a legnagyobb biztonsággal működjön, az Északi-sarktól az Egyenlítőig, a gyenge minőségű alacsony oktánszámú benzintől a jó minőségűig,
változó klíma és légnyomás viszonyok mellett is. Látható, hogy a teljesítmény mellett másra is kell figyelniük.
Még egy dolog: A motor mechanikai méreteinek kialakításakor, gyártáskor sosem tudnak két teljesen egyforma alkatrészt gyártani, ezért bizonyos tűrésekkel dolgoznak, így lesznek motorok amik szorosabbra, lesznek amik lazábbra sikerülnek,
így már alaphelyzetben is van különbség motor és motor közt. Mégis minden motor azonos beállítással kerül ki a gyárból, ami már alapban is 5-8 %-os eltérést eredményez két egyforma új autó között. Nem lenne jó, ha mindegyik autó már a
testre szabott beállítással jönne ki, a jobb teljesítmény érdekében ? – nekem nem
Most térjünk át, a rázósabb, üzletpolitikai részre:
A hazánkban forgalmazott autók nagy része az Európai Unios országok számára készül, ahol a biztosítási díjakat a teljesítmény arányában kell fizetni, nem a köbcenti (motortérfogat) alapján, mint nálunk. Ezért, ugyanazt a motort egy autóban amit pl.: 100 LE (lóerősre) terveztek, szándékosan visszafogják (az elektronikai beállítás által) azért, hogy azok az emberek is meg tudják venni, akik kevés biztosítást tudnak csak fizetni. Gondolják nekik jó lesz 60 LE -sen is …
Nem szép dolog, de ide tartozik, hogy a gyáraknak nem célja az sem, hogy az autó alkatrészei ne romoljanak el. – érdekes, hogy nekik alkatrész eladásból majdnem annyi folyik be, mint autó értékesítésből!
Szomorú, de az sem céljuk, hogy a lehető legkevesebbet fogyasszon az autó …. Ennek is több oka van, egyet emelek ki:
A motor fő szerkezeti részeit, nem tervezik, és alakítják át minden évben,( mikor új modelt dobnak piacra) mert nagyon nagy költség lenne teljesen új gyártósorokat csinálni, meg új motort tervezni, …
A mai autókban is, gyakran 4-5 éves mechanikai konstrukciós motorok vannak. – persze vannak kisebb módosítások ismerjük el …
Az autógyárak közti versenyben fontos tényező, hogy újításokkal tudjanak kijönni minden évben főleg teljesítmény és fogyasztás tekintetében, a piaci verseny miatt…
Akkor hogyan tudják ezt megoldani ?
Csinálnak egy nagyon jó, kis fogyasztású motort, majd lebutítják amennyire csak lehet, és eladják. Majd egy évvel később, módosítanak az elektronikus beállításon, és jön a nagy újdonság: ” A technikánk hatalmasat fejlődött, az új modellünk 10 LE -vel erősebb, és 0.5 literrel kevesebbet fogyaszt . ..)
A gyártók álláspontja érthető és egyszerű :
Aki erősebb autót akar, az vegye meg sokkal drágábban nagyobb motorral, vagy 1-2 év múlva ugyanezzel a motorral, csak egy jobb elektronikai beállítással (kvázi chiptuninggal !), persze sokkal drágábban.
b. Ragaszkodjunk a professzionális szolgáltatáshoz ?!
Chiptuningok között is van választék, árat és minőséget illetően egyaránt.
Mivel ez a beavatkozás alapjaiban határozza meg a motor, és az egész autó működését élettartamát, ezért nem érdemes a véletlenre, avatatlan “szakemberre” bízni. Több helyen találkoztam olyan hirdetéssel, ahol irreálisan olcsón ígértek
chiptuningot. Ezeknek a “szolgáltatásoknak” a hátterében nem állhat profi fejlesztői csapat, mivel a szükséges szoftverek, eszközök igen drágák. A folyamatos fejlesztéshez folyamatos beruházás kell, amit ki is kell termelni. – azt hiszem megérkeztünk az ellentmondáshoz…. Ezek nem professzionális gyári szolgáltatások, és már sok esetben okoztak problémát. Mikor ezeket a bíráló sorokat írom, akkor a tapasztalataimat írom. Gyakran kell sajnos a fent említett ‘kollegák’ után utólagosan korrigálnunk a rossz beállításokat.
Nem titok, az hogy a profi technológia a diagnosztikai, beállító és ellenőrző szoftverek, egyéb műszerek igen drágák.
A minőségi munkának, a vállalt felelősségnek, garanciának ára van. Mindenki döntse el maga, ha érdeklődik a chiptuning iránt hogy érdemes e spórolni a szolgáltatás árán? Érdemes vállalni/megkockáztatni a szakszerűtlen munka káros következményeit?
Összefoglalva: ezerszer beigazolódott hogy mindig az olcsó a drága ….
c. Egyedi beállítás minden autóhoz.
A tuning chip amit a Rigotech Autósport készít, minden autóhoz egyedi beállítást tartalmaz a lehető legjobb hatás eléréséért. Tudni kell, hogy a memóriachip nem csak a motor működtetésével kapcsolatos adatokat tartalmaz, hanem számos más fontos információt is, mint pl.: manuális vagy automata váltós az autó, van e benne klíma, tempomat, esetenként tartalmazza a motorszámot, egyéb azonosítókat, indításgátló adatainak egy részét, gyári diagnosztikai és szerviz adatokat, beállításokat, stb … Gondoljuk el, mi történhet, ha nem egyedi beállítást használunk, hanem egy teljesen más felszereltségű, adottságú, bár azonos típusú autó tartalmát töltik fel a chipbe ? Ilyenkor nem zárhatók ki a negatív hatások, és ha el is indul az autó az új programmal, a későbbiekben gondok lehetnek vele. (alapjárati probléma
a klíma bekapcsolásakor, nem működő tempomat, nem kommunikál a gyári szervízműszerrel az autó, mechanikai problémák stb … )
Az egyedi tuning során, kizárólag a motorfunkcióhoz tartozó adatokat módosítjuk – optimalizáljuk, ezért a többi fontos beállítás érintetlen marad. Így eleve kizárt bármilyen nem kívánt hatás megjelenése. Az autó minden tekintetben kifogástalanul
működik. Mikor a jövőben márkaszervízbe viszik, ott továbbra is tudják a gyári műszerrel vizsgálni. Ezek a műszerek nem mutatják a módosított beállításokat. (mivel az autó felszereltségére és identitására vonatkozó adatok változatlanok)
d. A chiptuningolt motor élettartama hogyan változik?
A nem feltöltős (hagyományos szívó) benzines motoroknál, mivel a motorba juttatott (beszívott) levegő mennyisége nem változik, és a bizonyos terhelésekkor adagolt többlet üzemanyag mennyisége is minimális, ezért a motornak nem jelent túlterhelést.
A feltöltős (turbós, kompresszoros) benzines és dízel motoroknál nagyobb teljesítménynövekedés érhető el, mivel itt a bevitt levegő mennyisége is változtatható. A többlet levegő nagyobb kompressziót eredményez, ami a
motor számára többletterhelést jelent. Tudni kell, hogy ezek a motorok viszont a már eleve nagy kompresszió miatt vannak annyira túlméretezettek, hogy ez a megnövekedett terhelés nem károsítja őket. Ezt a gyári specifikációk és a már korábban behangolt és azóta is kifogástalanul működő autók igazolják. Az első chiptuningolt autók már a 90-es évek eleje óta mennek minden gond nélkül. Természetesen mindez csak a mértékletes, megfelelő beállítás mellett igaz.
Túlzott turbónyomás, vagy más paraméter emelés esetén fokozódik a túlterhelés, ami károkat okozhat a motorban, és más alkatrészekben is.
Itt kell megjegyezni, hogy még egy szélsőséges üzemállapotokban erős túlterhelésre beállított autóra (sportos beállítás) is lehet vigyázni, ha az ember csak alkalmanként feszegeti a határokat. Tehát a sportos beállítás nem jeleni a motor végét.
Fentiekkel összhangban: ha valaki a gyári érintetlen programmal megy, olyan stílusban hogy „egyesben Pestig, padlón” abból szintén problémák lehetnek.
A privát véleményem az: a motor és hajtómű élettartamát leginkább a használat (vezetési stílus, szerviz időpontok pontos betartása, minőségi anyagok használata) határozza meg és a jól módosított beállítás kisebb mértékben befolyásolja azt. Legyen szó akár optimalizált, akár sportos beállításról.
Minden fajta chiptuningolt autóra igaz az, hogy mivel alacsonyabb fordulaton a gyárinál nagyobb nyomatékot adnak le így kis fordulatszámon is jól vezethetőek. Nem kell annyiszor visszakapcsolni, magasabb fordulaton járatni a motort,
ami relatíve kisebb motorkopást kopást és elhasználódást eredményez.
Mindezek mellett az élettartam tekintetében a legfontosabb tényező az autó vezetője.
A privát véleményem az: a motor és hajtómű élettartamát leginkább a használat (vezetési stílus, szerviz időpontok pontos betartása, minőségi anyagok használata) határozza meg és a jól módosított beállítás kisebb mértékben befolyásolja azt. Legyen szó akár optimalizált, akár sportos beállításról.
e. A chiptuning növeli a fogyasztást?
A válasz igen és nem.
Azért igen, mert a chiptuning által lehetőség nyílik a motor maximális teljesítményének növelésére. – mikor padló gázon járunk az autóval. Ilyenkor még optimális beállítás mellett is, nőhet a fogyasztás mivel a gyárinál jóval nagyobb
teljesítményt veszünk ki. Ennek ára van.
Azért nem, mert normál üzem alatt részleges gázpedál állásnál és terhelésnél (átlagos, mindennapi használat) az optimalizált beállításnak köszönhetően jobb hatásfokkal üzemel a motor, kevésbé erőlködik, nem kell magasabb
fordulatszámokon használnunk. Kevesebbet kell visszakapcsolni, rövidebbek a gyorsítási szakaszok a jobb gyorsulás miatt, stb… Ezek a pozitívumok 0.5-2 liter/100 km fogyasztáscsökkenést okoznak.
f. Lehetséges a gyári állapot visszaállítása?
Igen. Ha az ügyfél a jövőben bármikor és bármilyen okból a gyári állapot visszaállítását kéri, azt díjmentesen megtesszük.
Ha nincs meg az autó eredeti tartalma, mert a beavatkozást máshol végezték abban az esetben is nagy eséllyel tudunk segíteni a gyári állapot visszaállításában.
4. Rigotech chiptuning
a. Rigotech chiptuning folyamata
Maga a művelet 1-4 órát vesz igénybe, átlagos esetben.
Minden beavatkozás, egy előzetes próbakörrel, és állapotfelméréssel kezdődik. Abban az esetben, ha úgy ítéljük meg, hogy az autó műszaki állapota megfelelő, elkezdjük a tényleges munkát.
Tájékoztatjuk az ügyfelet a lehetőségekről, garanciákról, ha érdekli akkor a beavatkozás menetéről. Közösen kitűzzük a célt, és start.
Először a gyári beállítást tartalmazó memória tartalomhoz kell hozzáférni.
– Ez történhet a vezérlőegység megbontásával (komolyabb megbontással jár, de teljesen standard, rutin eljárás)
– vagy a kiszerelt vezérlőegységre csatlakozással (az autó minimális megbontása)
– vagy a gyári szerviz csatlakozón keresztül, – ún. soros programozással.
A kiolvasott gyári tartalmat ellenőrizzük, majd archiváljuk.
Ezek után a tartalmat megnyitjuk egy (vagy több) programmal, amivel a szükséges változtatásokat, ellenőrzéseket tudjuk végezni.
Gyári adatok és információk alapján meghatározzuk hogy a kiolvasott tartalomban hol helyezkednek el, a változtatni kívánt adatok. Ezek a változtatásra szoruló adatok különböző táblázatokban, diagrammokban, 2 vagy 3 dimenziós térgörbében jelennek meg, így értelmezhetővé, és érthetővé válnak. A program segítségével egyénileg elvégezzük a beállítást, optimalizálást.
Ezt követően, a módosított beállítást tartalmazó részeket, beültetjük a gyári programba. Ezután a legtöbb esetben ún. CRC-t (ellenőrző összeget) kell kalkulálni, hogy a módosított rész teljes összhangban legyen a többi adattal majd a végén
leellenőrizzük egyben a teljes adatállományt.
Az elkészült adatállományt felprogramozzuk a memóriába és visszaépítjük a motorvezérlőt. – ha előzőleg kivettük egyáltalán
Elindítjuk az autót és ellenőrizzük a megfelelő működést, majd a próbakör, vagy teljesítménymérés következik.
Ha minden rendben, és sikerült a kívánt hatást maximálisan elérni, átadjuk az autót.
Mivel minden autó más, – erről szól az egyedi beállítás-, ha elsőre nem értük el a célt, a tapasztalatok kiértékelése után újabb módosítás(oka)t készítünk, amíg meg nem találjuk az adott autóhoz és kívánalomhoz a legmegfelelőbb értékegyüttest.
b. A Rigotech chiptuning előnyei –mit várhatok?
Mikor igénybe veszi a szolgáltatásunkat a gyári technológiának köszönhetően a következő pozitív változásokat fogja tapasztalni:
Jól érezhető lóerő és nyomaték növekedés, ami nem csak a magasabb fordulatszám tartományban teljes terhelésnél, hanem alacsony és közepes fordulatszámokon, részleges terheléseknél is érezhető. A beállítást követően a motor nyomatéka már alacsonyabb fordulatszámon is megjelenik jobb gyorsulást, jobb vezethetőséget garantálva. Kíméli mind a motort, mind a hajtás többi elemét (sportos beállításra nem igaz, ott jóval nagyobbak is lehetnek a terhelések!) mivel a jelentkező nyomatéktöbblet miatt, ritkábban kell visszakapcsolni, magasabb fordulaton járatni a motort. A beavatkozásnak általában nem célja a fogyasztás csökkentése, de az a tapasztalat, hogy a módosított motorkarakterisztika közepes terhelés (átlagos használat) mellett, kb. 0.5-2 liter /100 km fogyasztás csökkenést eredményez és a károsanyagkibocsátási értékek is a megfelelő határon belül maradnak vagy a jobb gyújtás értékeknek köszönhetően javulnak.
Mi hibamentes beállítást garantálunk és mivel a programnak csak a megfelelő részein végzünk módosításokat – minden autóhoz egyéni beállítást készítve – bármilyen káros hatás kizárt. Lásd feljebb a 3/c. pontban, az egyedi beállításnál.
Az általunk szerelt memóriák kizárólag jól ismert gyártóktól származnak mint pl.: AMD, Intel, SGS-Thomson.
Lehetőség szerint a módosított programot az eredeti chipbe írjuk vissza – természetesen az eredeti adatok kiolvasása, ellenőrzése és archiválása után. Így semmilyen plusz alkatrészre nincs szükség. (2000 után gyártott autóknál szinte kivétel nélkül újraprogramozható a gyári alkatrész – kivéve sok Japán gyártmány)
Csak akkor kell másik memóriát beépíteni, ha a gyári alkatrész un. egyszer programozható (olcsóbb kivitel) és nem lehetséges az újraprogramozás. Ilyenkor a kivett gyári memóriát kiadjuk az ügyfélnek ha kéri, vagy csatoljuk az autó munkalapjához és archiváljuk.
A szolgáltatás ára csak kipróbálás után fizetendő. Van 1 hét elégedettségi garancia, aminek letelte előtt, ha az ügyfél bármilyen észrevétel vagy döntés alapján mégsem kérné a szolgáltatást az eredeti állapot visszaállítása után, a szolgáltatás árát visszafizetjük.
Nálunk felár nélkül lehetősége van arra, hogy a későbbiekben bármely okból visszaállítsuk az eredeti állapotot az eredeti program visszatöltésével, vagy a gyári memória visszaépítésével.
Célunk az, hogy a lehető legjobb szolgáltatást nyújtsuk, és a technikai kereteken belül maximálisan figyelembe vegyük az ügyfél speciális kéréseit, elvárásait -ha vannak- a beállítással kapcsolatban. Kérésre készítünk akár verseny beállítást,
nagyon takarékos beállítást vagy kapcsolható sportos beállítást.
c. Garanciák
A végzett munkára (csak a megbontott egységek azon részére, ahol tényleges beavatkozás történt) és a szerelt alkatrészekre két év garanciát adunk.
Ismeretlen állapotú, előéletű (használt) autónál, a motor, hajtómű részeiért és egyéb alkatrészekért a jövőben semmilyen felelősséget nem tudunk vállalni.
5 évnél fiatalabb autó esetén, ha a futásteljesítménye kevesebb mint 50.000 km, opcionálisan motorgarancia (biztosítás) igényelhető.
Az általunk szerelt memóriák kizárólag jól ismert gyártóktól származnak mint pl.: AMD, Intel, SGS-Thomson.
Elégedettségi garancia egy hét. Ez alatt az idő alatt, lehetőséget adunk a szolgáltatásunk kipróbálására. Ha bármely ok miatt esetleg nem elégedett, visszaállítjuk az autó paramétereit.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.