Utángyártott turbó és chiptuning eredmények
Utángyártott / felújított turbó + chiptuning
Ha a turbó letérdelt, azt fel lehet újíttatni, lehet venni gyári újat, vagy marad az utángyártott turbó vétele. Naiv dolog azt hinni, hogy féláron gyári minőséget kaphatsz, és könnyen úgy jársz ahogy legutóbbi ügyfelünk (és sok korábbi). Chiptuning témában is igaz, hogy ami fél áron van, az kb. olyan is…
Opel Astra 1.9CDTI 150LE esettanulmány
Lemértük az Opelt érkezéskor. Már a csúcsértékeken is látszott, hogy bár nem sokkal de elmarad a katalógusadattól. Ez nem számottevő a futott km és az autó kora (gyönyörű állapotával, megjelenésével) együtt indokolhatná. Az Opel Asrta 1.9CDTI 150ps katalógusadata, 150 lóerő és 320NM. A mért érkező adatok (több mérés alapján): 136LE 299NM amely 14ló és 21NM hiányt mutat.
Elsőre ez nem vészes, de amikor megnézzük a katalógus szerint milyen tartományban kellene a maximális forgatónyomatékot leadni, jön egy kisebb hideg zuhany, ami rámutat az autó lustaságára kis fordulaton. A maximális nyomatékot 2000-2750RPM közt kellene leadni (amely a gyakorlatban ritkán valósul meg, mert inkább csúcsos a nyomatékgörbe e két fordulat közt, mintsem egy egyenes vonal).
A maximális nyomaték közelébe ugyan felérünk 2750 fordulatra, de alatta messze elmarad. Ennek több oka is lehet, de amikor kiderült hogy utángyártott turbó került az autóra és az alsó gyengülés ehhez köthető, kevés további kérdés maradt.
Hova lett az 50NM?
A mérésen látod az érkező nyomatékot vékony kékkel utángyártott turbóval, valamint zölddel azt a gyakorlati nyomatékgörbét amelyet ennek a motornak gyári turbóval tudnia kellene. Látod, hogy vezethetőség szempontjából nem az a 21NM elmaradás a kritikus amely a nyomatékcsúcsból hiányzik, sokkal inkább az a kb. 50NM amely folyamatosan hiányzik 1900-2400RPM között, pont ahol a legjobban kellene. A veszteség oka jobb esetben az utángyártott turbó hibás beállítása miatt van. A geometria mechanikus határolása nem jó, így a túlságosan zárt lapátok akadályozzák a kipufogógáz áramlását, így a motor fojtva van. Lehetséges, hogy a turbó szabályzó rudazat beállítása sem optimális. Ezeket (leszerelt turbóval) mérőpadon lehet vizsgálni, pontosan beállítani. A beállításról mindig kérj jegyzőkönyvet és diagramot, amely pontosan mutatja a felszerelendő turbód karakterisztikáját. Jobb turbófelújítók kérés nélkül adják ezt, igaz a pados beállítás és mérés jelentős többletköltség. Persze a duplán szerelés lehet hogy még nagyobb…
Chiptuning eredménye ilyen esetekben
A chiptuning nem csodaszer. Egyedi Prémium Pro beállításunk sem az, így még ha kicsit tudunk is javítani a fenti jelenségen, csodát ne várj. Szoftveresen nem tudjuk a turbó geometria határoló csavarját eltekerni. Látod, hogy PPro beállításunkkal az autó nagyon szépen feléledt ott, ahol a turbó legalább kb. jól dolgozik. (azért csak kb., mert fent ahol nagy légszállítás kellene a gyári 150LE eléréséhez, ott nem szállít eleget, így fent sem tökéletes) A mechanikai hiba szebb szóval “adottság” ellenére is, többnyire jól érezhető eredményt tudtunk adni. Beállításunk 30 lovat és 56NM-t hozott (166LE 355NM) viszont alul ahol kellene a nyomaték, nem sokat. Amikor a turbót cserélik, vagy jól beállítják az eredmény jelen beállításunkkal 175LE 380NM kell hogy legyen. A várható részeredmény miatt nem erőltetjük az ilyen munkákat, inkább előbb az autó rendbetételét javaslom. Ez a mai egy szerencsés eset volt, és ügyfelünknek így volt praktikus a nagy távolság miatt, hogy PPro beállításunkkal távozik, és ezzel javíttatja a turbó ügyet.
Összefoglalás
Mindig javasolt gyári új turbót beszerezni, vagy profi helyen felújíttatni a régit, ahol próbapadon beállítják, és a gyári karakterisztikát méréssel igazolják! A gyári árának töredékéért árult vagy akár drágább utángyártott turbóból én ritkán láttam olyat, amely 100%-ban tökéletes volt. A gagyi felújítottba amikor beleteszik a kínai 50 dolláros csapágyat és középrészt, az ugyanez… Tehát kerüld azt a felújítóműhelyt, amely nem ad mérést! Garanciát hiába ad, nagyon drága feleslegesen le-fel szerelgetni ezt a fődarabot. Sok példa volt arra, hogy újabb le-felszerelés után sem lett jó az autó. Pad nélkül kb. lehetetlen tökéletesen beállítani. Jó alternatíva még a bontott gyári turbó, ahol az állítócsavarok még le vannak festve (jelölve, hogy nem lett piszkálva) és a tengely sem ‘lóg’. – tehát jó állapotú
Fontos: a fenti jelenséget nem csak a rossz turbó okozhatja. Hasonlót látunk amikor már gyenge egy légtömegmérő (amelyet KIZÁRÓLAG gyárira szabad cserélni amelyet MÁRKAKERESKEDÉSBEN veszel. Mivel simán rádsózzák a kínai hamisítványt a nagyobb kereskedőhálózatokban (valószínű a tudtukon kívül). Okozhatja még a nyomó oldali csövezés, intercooler lyukadása, a hengerfej, amely akadályozza az áramlást. De okozhatja megolvadt törött katalizátor, vagy bármi más amely rontja a szívó/kipufogó oldalon az áramlást. Okozhatja a turbó elektronikus/mechanikus szabályzója is, vagy ezek csövezése, stb. Lehet elkokszosodott / nem jól záró EGR szelep is a háttérben. A hiba behatárolása mindenképp jó szerelőre tartozik, ebben és a javításban nem tudunk segíteni.
Fontos2: Ha az autód turbócsere után gyengébb, ne tuningtól várd a megoldást. Ha ilyen körülmények közt érkezel, az valamikor csak felesleges munka, és kiadás. Tüneti kezelés helyett az okot keresd, és ha az autó ismét gyári állapotban van (le tudod stopperezni a gyári 0-100kmh gyorsulását) várunk szeretettel a beállításod finomítására, az autód tuningjára. Üdv.: Tóth Richárd tulajdonos ügyvezető Rigotech Chiptuning
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.