MMC Autochip | Motoroptimalizálás
A chiptuning és a motoroptimalizálás működése
A mai modern motorok működéséhez szükséges műveletek elvégzése elektronikus úton történik, egy programozott motorvezérlőegység segítségével. A motorban lévő rejtett tartalékokat a chiptuning a program paramétereinek módosításával aktivizálja. Ezt a munkát csak megfelelő gyakorlattal és tapasztalattal rendelkező szakemberrel érdemes elvégeztetni, hiszen nagyon fontos szerepet játszik az értékek helyes beállítása. Így jó eséllyel elkerülhető, hogy egy kezdő chiptuningos helytelenül beállított programja miatt a motor károsodjon.
Az mmc 1998 óta foglalkozik chiptuninggal, ami egyben azt is jelenti, hogy minden autótípusról rendelkezünk hosszú távú visszajelzéssel. Ez elengedhetetlen feltétele egy tartós és biztonságos beállítás elkészítésének. A chiptuning, optimalizálás során számunkra elsődleges szempont a motor tartóssága és a biztonságos beállítás. A biztonságosan elérhető teljesítmény és forgatónyomaték növekedési adatok.
Az hogy a motor mennyire lesz tartós az adott programmal, csak hosszú távú valós használat során derül ki közúton megtett kilométerekkel. A próbapados mérés nem ad információt a tartósságról, kizárólag a motor pillanatnyi állapotára következtethetünk. Az autót olyan helyre vigyük, ahol az eredeti programot elmentik, így az eredeti állapot bármikor visszaállítható. A helyes értékekkel beállított program hosszú távon sem káros a motorra. A visszaállítás többnyire akkor is megoldható, ha valaki korábban helytelen értékekkel programozta a vezérlőegységet. Sajnos ez a jelenség az utóbbi időben egyre gyakrabban megfigyelhető, a gombamód szaporodó, szakmai múlttal nem rendelkező kezdő „chiptuningosoknak” köszönhetően.
Milyen eltérések vannak az egyes motorok között?
Az autók motorjai közötti különbség természetes, mivel sorozatgyártásban állítják őket elő, az ehhez szükséges alkatrészek tűréshatárokkal készülnek, így a motorok sem lesznek teljesen egyformák. A vezérlőprogram paraméterei átlagértékekre vannak beállítva, a finomhangolás a gyártás során gazdaságossági okok miatt nem kivitelezhető, viszont chiptuninggal megoldható. A folyamat nem igényel mechanikai átalakítást, valamint plusz alkatrészt sem kell beszerelni, kizárólag a vezérlőprogram kerül módosításra.
A motor állapotának figyelembevétele mellett egyéni kérések – mint például az optimális beállítás, a maximális teljesítmény elérése, vagy a fogyasztás csökkentése – is megoldhatóak a hangolásnál. Az autó akkor van jó kezekben, ha a programozó kellő tapasztalattal és hosszú távú visszajelzésekkel is rendelkezik az adott típusról.
A motor tartóssága
Versenyautókkal és átalakított motorokkal cégünk csak kivételes esetben foglalkozik. Fő profilunkat a sorozatgyártásban készült gyári autók jelentik a személyautó és a kisteherautó kategóriában. Az utcai autóknál az egyik legfontosabb szempont a motor tartóssága. Nem csak az a számít, hogy mekkora erőnövekedést sikerült elérni, hanem az is, hogy a beállított értékekkel a biztonságos határon belül maradjunk. Így nem rövidül meg a motor élettartama. Egy rossz értékekkel módosított chiptuning programmal is elérhető hasonló növekedés mint egy jól megírttal, de az egyik esetben a motor nem lesz tartós, míg a másik esetben hosszú távon is az marad. Számunkra ezt jelenti a maximális teljesítmény.
A motor karakterisztikáját az határozza meg, hogy fordulatszám függvényében hogyan adja le a plusz forgatónyomatékot és teljesítményt. A cél az, hogy a plusz erő minél alacsonyabb fordulatszámon jelentkezzen. Ennek számos előnye van, például a motor rugalmasabb lesz, állóhelyzetből is dinamikusabban gyorsul. Így nem kell feleslegesen pörgetni a motort, mivel hamarabb lehet váltani gyorsításkor. Az autó hosszú emelkedőkön sem veszíti el a lendületét , akár egy visszaváltás is megspórolható. A felső fokozatokban a motor már alacsonyabb fordulatszámon reagál gázadásra, így ebben az esetben sincs szükség visszaváltásra. Mellékutcából főútra kikanyarodva második fokozatban a motor nem fullad gyorsításkor, hanem gyorsul.
Chiptuning előtti tudnivalók
Használt autó vásárlásakor előfordulhat, hogy az új tulajdonos tudta nélkül rossz program van vezérlőegységben. A nem szakszerűen módosított program különféle hibajelenségeket eredményezhet, és a szervizek nem biztos hogy találnak megoldást a jelentkező problémákra. Vállaljuk ilyen autók vezérlőprogramjának a javítását is, illetve a gyári program beszerzése és a chiptuning program javítása is megoldható. Utóbbit viszont csak akkor áll módunkban teljesíteni, ha az adott autó hibamentesen működik a saját gyári programjával. Ha a motor működésével összefüggő hibakódok vannak, akkor első körben diagnosztikára van szükség, majd ezt követi a fennálló hiba javítása, illetve a hibás alkatrész cseréje.
Frissen vásárolt autó esetében – legyen az új vagy használt – nem javasolt az azonnali chiptuning. Az autóval célszerű minimum 1000 km-t megtenni különböző üzemi körülmények között, városban és autópályán egyaránt. Így a rejtett hibákra is fény derülhet, illetve lehetőségünk nyílik megismerni az autó menettulajdonságait, valamint lesz viszonyítási alapunk a fogyasztási adatokról is. Használt autó vásárlása után javasolt az azonnali szerviz, a motorolaj és a szűrők cseréje.
Ha nincs végig vezetett szervizkönyv akkor a vezérműszíj, feszítőgörgő stb. cseréje is indokolt. Ezáltal üzembiztosabb lesz az autó, és a motort megkímélhetjük a nagyobb meghibásodásoktól. Mindezt követheti a chiptuning, ami egy jól hangolt program esetében nem rövidíti meg a motor élettartamát. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy nem örök életű egyetlen alkatrész sem. Egy turbó átlagosan 200-300 ezer km-ig tudja ellátni a feladatát (vannak persze eltérések) de ezek után előfordulhat egy csere vagy felújítás, függetlenül attól hogy gyári vagy chiptuning programmal fut az autó. Ha a javítás szakszerűen és jó minőségű alkatrésszel történik, akkor pár 100 ezer kilométerig megint nem kell aggódnunk a turbó helyes működése miatt.
Mit is jelent pontosan a chiptuning?
A chiptuning webáruházon keresztül nem beszerezhető, mert egy olyan szellemi termékről van szó, amely egyedi beállítást, finomhangolást igényel. A chiptuning az autó állapotának és az ügyfél kéréseinek figyelembevételével egy adott autóhoz készül. A webáruházon keresztül rendelhető terméket tuningboxnak hívják, bár sokszor hirdetik és forgalmazzák – az ügyfeleket megtévesztve – chiptuningként.
Mi a különbség a chiptuning és tuningbox között?
Ahogy a tuningbox neve is mutatja egy olyan doboz(ká)ról van szó, amely azonos gyártmányú de különböző típusú autókban is univerzálisan csatlakoztatható. Hátránya, hogy ezzel a módszerrel az egyedi beállítás egy adott autóra nem szabható a tulajdonos igényeire. Általánosságban elmondható, hogy a tuningbox csak egy paraméteren változtat, de azon olyan mértékben, ami káros a motorra. Ezzel szemben a korszerű diesel autók esetében egy jól végrehajtott chiptuning során többnyire 6-8 paraméter egymással összhangban történő módosítása szükséges. A tuningbox a finomhangolás és az elérhető teljesítménynövekedés tekintetében is messze elmarad a chiptuningtól.
Többször elhangzott már, de nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a tuningbox nem chiptuning és a chiptuning nem tuningbox! Az MMC Autochip tuningbox forgalmazásával nem foglalkozik, kizárólag chiptuninggal, motoroptimalizálással, és a vezérlőegység programozásával. Cégünknél elsődleges szempont a chiptuning program elkészítésekor a motor tartóssága. Minden motorfunkcióhoz tartozó paraméteren a biztonságos határon belül módosítunk, ami hosszú távon sem káros a motorra, turbóra, váltóra, erőátvitelre, és ezen kereten belül hozzuk ki a motorból a legtöbbet. Ez alatt természetesen nem azt kell érteni, hogy ettől kezdve minden alkatrész örök életű lesz, de a motor megfelelő használat és szervizelés mellett ugyanolyan hosszan használható hibamentesen, mint a gyári programmal. Az autó saját gyári szoftverének módosításával, figyelembe véve ügyfelünk kéréseit és a motor állapotát, minden autóra egyedi chiptuning programot írunk, és az előzetesen egyeztetett értékekre garanciát vállalunk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.